Cod de etică pentru salariaţii din CJ, zâmbet, empatie şi respect

 

Din data de 1 august 2012  salariaţii din cadrul Consiliului Judeţean dar şi din structurile subordonate acestei instituţii sunt nevoiţi să respecte o serie de reguli cuprinse într-un Cod Etic de Conduită, în urma unei dispoziţii dată de preşedintele Florin Ţurcanu. Acest regulament este unul complex şi are în conţinut o serie de prevederi care să vină în întâmpinarea cetăţenilor şi care să ofere acestora o stare de confort în momentul în care se adresează instituţiei.

Astfel, Codul de Conduită Etică cuprinde un total de şapte capitole privitoare la respectarea legislaţiei în vigoare, prioritatea interesului public, asigurarea egalităţii de tratament a cetăţenilor, profesionalism, imparţialitate şi nediscriminare, integritate morală, libertate de gândire şi exprimare, cinste şi corectitudine sau deschidere şi transparenţă. Preşedintele CJ a explicat importanţa acestui cod în relaţionarea funcţionarilor din sfera serviciilor publice cu cetăţenii. „Este foarte important, toate instituţiile publice trebuie să înţeleagă un lucru care este elementar şi clar că noi suntem plătiţi taxe şi impozite, cât de puţin fiecare român plăteşte taxe şi impozite şi eu în calitatea mea de preşedinte, vicepreşedinţii, secretarul, consilierii judeţeni încasează bani. Mulţi, puţini, încasăm”, a declarat Florin Ţurcanu, preşedintele Consiliului Judeţean.
Ce cuprinde însă acest cod de etică? Pe lângă obligaţiile are revin funcţionarului public dată fiind funcţia pe care o deţine, acesta trebuie să ofere o stare de confort interlocutorului care se adresează instituţiei pentru ajutor, ba chiar fie atent la comportamentul pe care îl afişează sau modul de abordare a discuţiei.
Cum? Simplu, urmând următoarele reguli pe care profesionistul trebuie să le respecte cu sfinţenie: în identificarea cetăţeanului, evidenţierea, diagnosticarea şi evaluarea nevoii acestuia, profesionistul trebuie să:
-să asculte şi să nu intervină decât în momentele propice
-să inspire încredere cetăţeanului
-să ştie să îl suscite şi să-i menţină interesul pentru subiectul interviului
-să manifeste empatie, respectiv să înţeleagă ceea ce îi spune interlocutorul, să fie capabil să se pună în situaţia acestuia
-să reducă pe cât posibil distanţa dintre el şi cetăţean (distanţa datorată diferenţei de statut, social, cultură, sex, etc)

-să fie capabil de a înlătura barierele psihologice ale comunicării şi să îşi dea seama de mecanismele de apărare ale eului pe care cetăţeanul le utilizează pentru a ocoli răspunsurile mai sensibile şi problemele care îl privesc îndeaproape
Mai mult decât atât, funcţionarii din cadrul CJ vor trebui să fie extrem de atenţi şi la capitolul implicare sentimentală, care se asemenea face obiectul acestui cod şi care impune respectarea unor reguli de genul: profesionistul nu se va implica în relaţii sentimentale cu cetăţeanul sau profesionistul pune interesul cetăţeanului mai presus de interesul său.
Nu lipsesc nici regulile privind activitatea la locul de muncă în echipă, prin regulament fiind dedicat un capitol întreg relaţiei dintre colegi, fiind incluse un număr de cinci reguli prin care aceştia vor evita să discute în contradictoriu la serviciu cu riscul de a fi afectată relaţia de colegialitate.

Florin Ţurcanu susţine că a adoptat acest cod care va trebui respectat de toţi salariaţii dar şi de personalul din instituţiile subordonate Consiliului Judeţean. „Şi în momentul în care încasezi nişte bani trebuie în primul rând să respecţi contribuabilul şi atunci m-am gândit să mai găsim anumite lucruri care să vină în avantajul cetăţeanului şi la nivelul Spitalului Judeţean, oriunde, asta am cerut şi asta vreau. Este valabil pentru toţi salariaţii”, a mai spus şeful CJ. În consecinţă, botoşănenii care se  vor prezenta la spital, la muzeu, la ghişeele societăţii Nova Apaserv sau în birourile CJ, vor fi întâmpinaţi de persoane drăguţe, capabile să le înţeleagă nevoile şi mai mult decât să rezolve problemele cu zâmbetul pe buze.
Click pentru a vedea AICI codul integral