Cinstim astăzi ”geniul ingineriei”: Botoșăneanul căruia România îi datorează enorm

Datorită acestui ilustru botoșănean, născut într-o zi de 20 aprilie, am beneficiat de primul sistem modern din țară de alimentare a orașelor cu apă potabilă. De asemenea, primele șosele, chiar și peste munți, sutele de poduri, kilometri de cale ferată sau gări au fost ridicate de acest ”geniu al ingineriei” născut în Botoșani.

 

Elie Radu s‑a născut pe 20 aprilie 1853, la Botoşani. Este recunoscut drept genial inginer constructor de poduri și șosele, pedagog și academician. A fost, în egală măsură, un luptător pentru drepturile profesionale ale inginerilor, a stimulat şi a îndrumat creația inginerească.

 

 

Grinda lui Elie Radu

 

”Grinda lui Elie Radu” din beton armat. În București se păstrează şi acum ceea ce inginerii numesc grinda lui Elie Radu, un veritabil monument construit din beton armat, pe bază de calcule extrem de riguroase.

 

Grinda, cu o deschidere de 8 metri, a rezistat cu succes unei încărcături considerabile de saci de nisip, demonstrând calităţile betonului armat, într‑o perioadă când proprietăţile sale erau contestate. Ulterior, sub conducerea sa, au fost realizate primele planşee de beton armat de la noi din ţară şi alte tipuri de lucrări, proiectate şi realizate perfect.

 

 

Activitate prodigioasă

 

A deținut şi funcția de președinte al Societății Politehnice, în anii 1898, 1903 și 1904. După absolvirea Universităţii din Iaşi, a plecat la Bruxelles, unde a urmat cursurile Şcolii Politehnice, pe care a absolvit‑o în 1872, obţinând titlul de inginer diplomat. În decembrie 1877, după întoarcerea în țară, Elie Radu își realizează visul adolescenței odată cu intrarea în serviciul Ministerului Lucrărilor Publice, unde debutează ca inginer alături de Anghel Saligny, la controlul liniei ferate Ploiești‑Predeal.

 

În palmaresul lucrărilor sale se regăsesc, printre altele, construirea șoselelor transcarpatice, realizate după Marea Unire cu Transilvania. În Ministerul Lucrărilor Publice a avansat continuu, ocupând funcții ca subdirector, director și director general, ajungând la gradul de inginer inspector general clasa I. A construit 650 km de căi ferate după idei proprii. Una dintre cele mai importante trasee de cale ferată realizate de el este linia Târgu Ocna – Comănești – Palanca. A proiectat și realizat numeroase poduri din beton armat și tabliere metalice, o realizare deosebită fiind considerată legarea malurilor Siretului prin opt poduri.

 

În 1889, Elie Radu a realizat o stație de captare a apei subterane la Bragadiru, unică în Europa, și prima rețea de alimentare a orașului București. Ulterior a mai realizat și alimentarea cu apă a orașelor Botoșani, Sinaia, Drobeta Turnu‑Severin, Târgoviște, Iași.

 

Elie Radu a proiectat şi construit 60 de clădiri de gări, cele mai deosebite fiind la Curtea de Argeş, Comăneşti şi Galaţi. Tot el este cel care a girat construcția clădirii Ministerului Lucrărilor Publice, în prezent Primăria Capitalei. În 1894, a fost numit profesor la Școala Națională de Poduri și Construcții Civile, iar în 1927 a fost ales membru de onoare al Academiei Române. Gara din Brusturoasa, județul Bacău, arh. Giulio Magni, 1899, s-a numit și Halta Elie Radu. A fost dinamitată în al Doilea Război Mondial.

 

Elie Radu a murit pe 10 octombrie 1931, la vârsta de 78 de ani, lăsând în urmă o operă cât pentru zece vieţi.

 

DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:

download from google play download from apple store