Cheltuieli nesimţite în vremuri de criză

 

Este criză economică, dar nu pentru toată lumea. În timp ce în ultimul an numărul şomerilor s-a dublat, unele instituţii publice au continuat să plătească sporuri de miliarde bune de lei vechi angajaţilor. Altele şi-au permis să susţină financiar consilii de administraţie numeroase, umplute în general cu tot felul de aşa zis specialişti, mulţi dintre ei ajunşi politic acolo. IMG_1225 (Medium) Sporuri de 20 de miliarde la ITM Aproximativ 85% din bugetul pe 2008 al Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) s-a dus pe cheltuieli de personal. Instituţia a consumat 4,4 milioane lei, din care 3,8 milioane au reprezentat cheltuieli de personal. Deşi pare aproape incredibil, doar circa un sfert din această din urmă sumă s-a consumat pe salariile de baza, în timp ce mai mult de jumatăte a fost direcţionată spre plata a 10 diferite sporuri şi indemnizaţii acordate celor 51 de angajaţi. Făcînd o simplă împărţire rezulta că, în medie, fiecare angajat a primit anul trecut, în afara salariului de bază, cîte 57.000 de lei, ceea ce lunar ar însemna, în sumă brută, peste 4.700 de lei. Sporuri acordate in 2008 - Salarii de merit                           -  33.900 leiitm intrare (Medium) - Indemnizatii de conducere       -  39.970 lei - Spor de vechime                        - 232.925 lei - Spor pt.conditii de munca        -    5.783 lei - Alte sporuri                                -   16.285 lei - Ore suplimentare                        -   67.136 lei - Fond de premii                           -  282.991 lei - Prima de vacanta                        -    76.597 lei - Indemnizatie de delegare          -      2.457 lei - Alte drepturi salariale in bani   – 1.333.745 lei TOTAL :                                     -  2.091.789 lei Conducerea ITM susţine că situaţia din 2008 a fost una specială. Suma cheltuită cu sporurile şi alte drepturi salariale în afara celor de bază este atît de mare întrucît atunci s-au plătit retroactiv, pe o perioadă de trei ani “suplimentul postului” şi “suplimentul treptei”, drepturi cîştigate în instanţă. Pe de altă parte, aceste cheltuieli s-ar fi făcut doar în prima parte a crizei economice, adică aceea din septembrie – decembrie 2008 întrucît în 2009 s-ar fi diminuat sau ar fi dispărut unele sporuri. Astfel, prin ordin al ministrului Muncii nu se mai achită deloc salariul de merit, indemnizaţia de conducere a scăzut cu 10%, iar sporurile pentru condiţii de muncă, audit şi control financiar preventiv au scăzut de la 10% la 1%. “Eu aş vrea să fiu un director cu salariul directorului de anul trecut”, declara în luna septembrie Ovidiu Micuţaru, fost director coordonator ITM. AJOFM plăteşte un superconsiliu consultativ Tot în vremuri de criză Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) îşi permite să achite indemnizaţii la un uriaş consiliu consultativ format din nici mai mult nici mai puţin de 15 persoane. După cum se poate vedea şi mai jos, este vorba de oameni de afaceri, lideri sindicali, dar mai ales şefi de instituţii care nu se pot plînge că, financiar vorbind, o duc tocmai prost. Consiliu Consultativ AJOFM - Reprezentanţii administraţiei publice locale Ecaterina Niculăeş              director cancelaria prefectului Ada Macovei                       inspector şcolar general Cristian Achiţei                  vicepreşedinte Consiliul JudeţeanAJOFM vertical (Medium) Valentin Ghiţun                  director adj. Direcţia Generală a Finanţelor Publice Radu Drăguş                        director Direcţia pentru Muncă şi Protecţie Socială - Reprezentanţii organizaţiilor sindicale Vasile Chiru             BNS Miluţă Timofte                      C.N.S.L.R.- Frăţia Petre Taielup           C.N.S.L.R.- Frăţia Marius Oroşanu                    Cartel Alfa Gheorghe Constantinescu   CSDR - Reprezentanţii organizaţiilor patronale Ioan Brînzei                  CNIPMMR Silvica Clim                  UGIR 1903 Mihai Avasaloaie         CONPIROM Gelu Lazăr                   CNIPMMR Costică Pricop              UGIR Luna trecută conducerea AJOFM a cerut Prefecturii iniţierea unui proiect legislativ prin care indemnizaţiile membrilor acestui consiliu consultativ, alcătuit după schema celui al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, să scadă de la 10% din salariul directorului la doar 1%. Atunci Teodor Dimitriu, director AJOFM, susţinea că la începtul anului apăruse un act normativ care prevedea diminuarea la 1% a indemnizaţiilor membrilor consiliilor de administraţie, însă, AJOFM a fost uitat de noua reglementare. „Am dorit să ne aliniem celorlalte unităţi”, afirma Dimitriu. În situaţia în care salariul şefului AJOFM este undeva în jurul a 2.000 de lei, înseamnă că într-un an de zile se cheltuie aproape 10.000 de euro numai cu indemnizaţiile membrilor acestui consiliu. „Noi luăm deja 1%, Cred că o singură dată am primit 10%”, ne-a declarat totuşi Ecaterina Niculăeş, reprezentantul Prefecturii în consiliul consultativ al AJOFM. În primele luni ale crizei financiare şi Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) a plătit cu 20% din indemnizaţia directorului general un consiliu de administraţie format din 11 oameni. Printre aceştia se regăsesc consilierii judeţeni Maria Paraschiv şi Silvana Tudorache, liderul „Sanitas” Octavian Dumitru şi mai mulţi oameni de afaceri. „De la începutul anului s-au făcut reduceri pentru a putea suporta cheltuielile salariale”, a declarat Rodica Huţuleac, directorul general al CAS, care susţine că, acum, membrii CA muncesc benevol. Prime de vacanţă de 3 miliarde Prefectura Botoşani a avut anul trecut cheltuieli de personal de 5,24 milioane lei, din care 1,6 milioane de lei s-au dus pe tot felul de sporuri şi indemnizaţii. Printre altele, s-au consumat aproape 3 miliarde de lei vechi numai cu primele de vacanţă şi tot cam atît pentru norme de hrană. Cheltuielile la aceste capitole au mai scăzut în primul semestru din 2009. Nu s-au mai plătit orele suplimentare, în schimb, s-au achitat în continuare, chiar dacă în volum mai redus, prime de vacanţă şi spor pentru condiţii de muncă. EXECUŢIA BUGETULUI INSTITUŢIEI PREFECTULUI – JUDEŢUL BOTOŞANI, ÎN

SEMESTRUL I 2009,

CAPITOLUL 51.01. AUTORITĂŢI PUBLICE

Mii lei

CHELTUIELI

51.01.01

BUGET

PLATI

CHELTUIELI DE PERSONAL

10

4231000

2907811

Cheltuieli cu salariile

10.01

3229000

2312941

Salarii de bază

10.01.01

1302000

706158

Salarii de merit

10.01.02

8000

6875

Îndemnizaţii de conducere

10.01.03

38000

23464

Spor de vechime

10.01,04

256000

145614

Sporuri pentru condiţii de muncă

10.01.05

26000

26000

Alte sporuri

10.01.06

52000

31452

Ore suplimentare

10.01.07

0

0

Fond de premiere

10.01.08

94000

93799

Prima de vacanţă personal

10.01.09

85000

20087

Îndemnizaţii plătite unor pers. din afara unităţii

10.01.12

1040000

1016971

Indemnizatii birouri electorale alegeri parlamentare
Deplasări, detaşări

10.01.13

3000

1664

Alte drepturi salariale

10.01.30

325000

240857

Cheltuieli salariale în natura

10.02

401000

234586

Norme de hrana

10.02.02

401000

234586

Unii iau prime de vacanţă, alţii chiar pleacă în vacanţă pe banii contribuabililor. Consiliul Local Botoşani a aprobat o rectificare bugetară care , printre altele, prevede şi alocarea a 10.000 de lei pentru deplasarea a două persoane din cadrul Primăriei în Elveţia. Ele vor merge la Lugano, unde se organizează Expoziţia Eleveţiană de Turism. Potrivit hotărîrii adoptate de consilieri, excursia în Ţara Cantoanelor are loc “pentru promovarea turistică a oraşului Botoşani”. Acţiunea se va desfăşura în perioada 28 octombrie – 2 noiembrie. Numărul şomerilor s-a dublat în anul crizei IMG_1765 (Medium) În timp ce instituţiile publice îşi permit să facă asemenea cheltuieli, situaţia socială şi economică a judeţului este tot mai proastă. Astfel, potrivit datelor statistice ale lunii septembrie 2009, numărul total al şomerilor înregistrati la AJOFM a trecut de 9.500, în creştere cu 4.800 de persoane faţă de septembrie 2008. Practic, numărul persoanelor fără serviciu s-a dublat. Aceasta în condiţiile în care de la declanşarea crizei economice au fost disponibilizaţi aproape 2.200 de botoşăneni, care îngroaşă baza de date a AJOFM întrucît este aproape imposibilă redirecţionarea lor către alte locuri de muncă. Sergiu BĂLĂŞCĂU