Ce prevede EXACT legea în SITUAȚIILE DE URGENȚĂ, de la razii la raționalizări; NU ESTE OBLIGATORIE aplicarea tuturor măsurilor

Preşedintele Klaus Iohannis a anunţat sâmbătă seară instituirea stării de urgență urgenţă începând de săptămâna viitoare. Șeful statului a arătat că măsura va face posibilă alocarea de noi resurse importante pentru gestionarea crizei generate de coronavirus.

 

Circuitul intrării în starea de urgență


Potrivit Constituţiei și legilor din România, starea de urgenţă este acel eveniment excepţional, cu caracter nonmilitar, care prin amploare şi intensitate ameninţă viaţa şi sănătatea populaţiei, mediul înconjurător, valorile materiale şi culturale importante, iar pentru restabilirea stării de normalitate sunt necesare adoptarea de măsuri şi acţiuni urgente, alocarea de resurse suplimentare şi managementul unitar al forţelor şi mijloacelor implicate.


Starea de urgenţă poate fi instituită de către Preşedintele României, prin decret, cu încuviinţarea Parlamentului.


Starea de urgenţă este reglementată de Constituţia României, de Legea nr. 453 din 1 noiembrie 2004 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă şi de Ordonanţa de Urgenţă nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă.


Starea de urgenţă se instituie pe o perioadă de cel mult 30 de zile, potrivit art. 5 din Ordonanţa de urgenţă nr. 1/1999.

 

Ce POT face autoritățile


Iată mai exact ce prevede legea 453/2004 pentru aprobarea OUG 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă


"Art. 7. - (1) La instituirea stării de asediu sau a stării de urgenţă, unele atribuţii ale administraţiei publice centrale de specialitate şi ale administraţiei publice locale trec în competenţa autorităţilor militare şi a altor autorităţi publice, prevăzute în decretul de instituire a stării de asediu sau de urgenţă.


"Art. 20. - Pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi a măsurilor prevăzute în decretul de instituire a stării de asediu sau a stării de urgenţă, autorităţile militare, precum şi celelalte autorităţi publice prevăzute la art. 7 alin. (1) au următoarele atribuţii şi răspunderi:

 

a) sa întocmească planurile de acțiune și planurile de ridicare graduală a capacității de luptă, în conformitate cu ordinele și instrucțiunile proprii;


b) să dispună depunerea temporară, la organele de poliţie de pe raza judeţului sau a municipiului Bucureşti, a armelor, muniţiilor şi materialelor explozive aflate asupra populaţiei şi să procedeze la căutarea celor nedepuse în termenul stabilit, urmând ca la încetarea măsurii excepţionale acestea să fie înapoiate celor în drept să le deţină; să dispună închiderea temporară a societăţilor care comercializează arme şi muniţii şi să instituie paza acestora;


c) să limiteze sau să interzică circulația vehiculelor sau a persoanelor în anumite zone ori între anumite ore și să elibereze, în cazuri justificate, permise de liberă circulație;


d) să efectueze controale asupra unor persoane sau locuri, când acestea se impun;


e) să efectueze razii;


f) să exercite în mod exclusiv dreptul de a autoriza desfășurarea adunărilor publice, a manifestațiilor sau marșurilor;


g) să evacueze din zona supusă regimului stării de asediu sau de urgență persoanele a căror prezență nu se justifică;


h) să dirijeze persoanele evacuate sau refugiate pe direcțiile și în zonele stabilite și să țină evidența acestora;


i) să protejeze informațiile cu caracter militar destinate a fi comunicate prin mass-media; informațiile cu privire la starea de asediu sau la starea de urgență, cu excepția celor referitoare la dezastre, se dau publicității numai cu avizul autorităților militare; mijloacele de comunicare în masă, indiferent de natura și de forma de proprietate, sunt obligate să transmită, cu prioritate, mesajele autorităților militare, la cererea acestora;


j) să dispună închiderea temporară a unor stații de distribuire a carburanților, a unor restaurante, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociațiilor și ale altor localuri publice;


k) să suspende temporar apariţia sau difuzarea unor publicaţii ori a unor emisiuni ale posturilor de radio sau de televiziune;


l) să asigure paza militară a stațiilor de alimentare cu apă, energie, gaze, a sediilor posturilor de radiodifuziune și de televiziune publice, a operatorilor economici care dețin capacități de importanță strategică la nivel național, precum și a obiectivelor de importanță deosebită pentru apărare, prin punerea în aplicare a Planului de mobilizare a economiei naționale pentru apărare; când situația impune, dispun oprirea temporară a alimentării cu gaze, energie și apă potabilă, după caz;


m) să dispună raționalizarea alimentelor și a altor produse de strictă necesitate;


n) să emită ordonanţe militare sau ordine, după caz;


o) să interzică circulația rutieră, feroviară, maritimă, fluvială și aeriană pe diferite rute;

 

”Nu toate aceste măsuri sunt luate în mod obligatoriu”

 

O precizare extrem de importantă a venit de la Grupul de Comunicare Strategică, structură care face apel la responsabilitate şi precizează că nu toate măsurile vehiculate în spaţiul public în contextul instaurării stării de urgenţă vor fi luate în mod obligatoriu, ci doar cele necesare în combaterea răspândirii noului coronavirus.


"Având în vedere enunţarea în spaţiul public/mediul online a posibilelor măsuri care pot fi luate în cadrul stării de urgenţă, fără a se menţiona faptul că NU toate aceste măsuri sunt luate în mod obligatoriu, menţionăm faptul că vor fi avute în vedere DOAR acele măsuri necesare în combaterea răspândirii noului coronavirus (COVID-19). Facem apel la responsabilitate şi în acest caz în modul de prezentare a cadrului legal şi a măsurilor care pot avea legătură cu motivul pentru care a fost anunţată decizia referitoare la starea de urgenţă",

 

Informare Grupul de Comunicare Strategică.

 

Până în jurul orei 22:00 nici Președinția României, nici Guvernul și nici Ministerul Afacerilor Interne nu au emis un comunicat clar privind instituirea stării de urgență și mai exact ce prevede legea în astfel de cazuri, lucru care a provocat apariția unui val de informații eronate pe această temă. Observând ceea ce se întâmplă, Guvernul României a reacționat cu o oră înainte de mizeul nopții și a publicat pe pagina de Facebook comunicatul trimis de Grupul de Comunicare Strategică.

 

 

DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL

download from google play download from apple store