Imaginați-vă că, în fiecare dimineață, la plecarea la serviciu, sunteți nevoiți să ocoliți aproximativ un kilometru și jumătate. Și că zi de zi treceți pe lângă drumul care v-ar putea scurta cu aceeași distanță accesul la oraș. Dar că, fiindcă trăim în România și mai ales într-un colț parcă uitat de lume din această țară, nimic nu se poate schimba.
Ei bine, pentru sute de oameni potrivit unor estimări, zeci conform altora, acesta nu reprezintă doar un exercițiu de imaginație, ci realitatea cu care se confruntă de ani și ani de zile. Botoșănenii care locuiesc în Luizoaia sunt obligați să meargă pe strada Popăuți, paralel cu calea ferată, să treacă prin spatele Mănăstirii Popăuți, de acolo pe Hatman Arbore, pentru ca într-un final să ajungă la sediul Inspectoratului pentru Situații de Urgență și să vadă primele blocuri, dar să nu aibă la dispoziție transport electric. Totul s-ar putea petrece mult mai rapid dacă ar exista o trecere a căii ferate care desparte cartierul de strada Manolești Deal, cea în care își au sediul Xandor și Electroalfa și care asigură ieșirea la Calea Națională, principala arteră a orașului, pe unde circulă și tramvaiul și maxi-taxi.
Până în urmă cu patru-cinci ani se trecea... neoficial pe acolo, însă feroviarii au montat stâlpi de beton și bariere. Iar barierele nu se ridică niciodată. Locuitorii din această zonă a urbei au strâns semnături pentru a li se permite accesul. Au cerut montarea unor bariere mobile, care să fie ridicate și să coboare în funcție de circulația trenurilor, care oricum este tot mai rară la Botoșani, însă demersurile lor au fost sortite eșecului. Problema lor a fost prezentată și în ședința ordinară a Consiliului Local din 31 ianuarie 2017.
”Sunt obligați să înconjoare Mănăstirea Popăuți pentru a avea acces în Botoșani și, culmea, ca să dau un singur exemplu, sunt arondați la secția de votare de la Liceul Textil, adică trebuie să ocolească pentru a ajunge acolo. Dumnealor au solicitat Primăriei Botoșani să facă demersuri pentru a se face o trecere la nivel cu calea ferată pentru a le facilita accesul locuitorilor în municipiu”,
Gabriel Alecsandru, consilier local.
Sunt patru linii de cale ferată în acea zonă, din care una este neutilizată, o alta este folosită doar pentru manevre și doar pe două se circulă efectiv. În urmă cu șapte-opt ani, Primăria Botoșani a solicitat CFR-ului acordul pentru amenajarea unei treceri, însă răspunsul a fost negativ. La începutul acestui an s-a făcut o nouă încercare.
”A doua zi după această interpelare din Consiliul Local am făcut o nouă adresă la CFR în care am explicat că ar fi extraordinar de ușor pentru locuitorii din zonă dacă s-ar amenaja această trecere. Am făcut deci o nouă interpelare și așteptăm răspunsul”,
Marian Murariu, viceprimar Botoșani.
La scrisoarea propriu-zisă s-a atașat și o planșă din care reise foarte clar distanța suplimentară care trebuiește parcursă de botoșănenii din cartierul Luizoaia, însă șansele de aprobare sunt minime.
Liniile de cale ferată ca și clădirile aparțin companiei ”CFR Infrastructură”, cu sediul la București și o direcție regională la Iași, acesteia din urmă subordonându-i-se stația de la Botoșani. Adresa a fost depusă la Botoșani și redirecționată de cei de aici către Regionala Iași.
”Au venit cei ce la Primăria Botoșani la mine și le-am spus că nu sunt eu în măsură să spun DA sau NU. Într-o săptămână, zece zile, vor primi răspunsul de la Iași”.
Gheorghe Bejenariu, șef stație CFR Infrastructură Botoșani.
Compania feroviară nu ar fi însă dispusă să investească într-o asemenea trecere deoarece nu ar avea ceva de câștigat de pe urma ei. Nu s-a realizat un studiu de fezabilitate sau un proiect, însă lucrarea s-ar ridica la câteva sute de mii de euro.
CFR-iștii ar investi mai curând într-un gard în acea zonă întrucât, spun ei, se confruntă cu numeroase furturi din trenurile de marfă. În plus, susțin că și la ora actuală, pietonal, oamenii ocolesc stâlpii de beton și barierele și traversează totuși calea ferată. Oricum, nu văd o mare problemă faptul că până într-o sută de oameni, potrivit estimărilor lor, sunt nevoiți să ocolească un kilometru și jumătate la plecare și tot atâta la sosire.
”S-a făcut și pasajul acesta aici în gară și nu știu dacă este folosit de 10% dintre călători. Majoritatea călătorilor trec tot peste linii, pe la marginea gării. Interesant ar fi să se monteze niște camere video acolo (în Luizoaia – n.r.) să îi vedeți cum trec și acum. Este o investiție mare și cine o suportă?”
Gheorghe Bejenariu, șef stație CFR Infrastructură Botoșani.
O fabrică de parchet, o altă de cherestea și o carmangerie, funcționează, printre altele, în zona afectată. Tot acolo își are sediul și un depozit de muniție al Ministerului Apărării Naționale. Oamenii trecuți de 50 de ani își amintesc că atunci când erau copii funcționau bariere la manivelă, care permiteau inclusiv accesul auto. După zeci de ani, în care cel puțin teoretic orașul și țara s-au dezvoltat, oamenii nu mai au dreptul să treacă nici măcar pietonal pe acolo. Mai are rost să vorbim de ambulanță, de pompieri, de cât de importante sunt uneori câteva secunde?