Viitoarea reţea de drumuri moderne noi a României ce urmează să fie construită pe termen mediu-lung va avea doar 479 de kilometri de autostrăzi şi 2.403 kilometri de drumuri expres, conform Master Planului General de Transport prezentat neoficial de către mai multe site-uri de ştiri. Oficial, documentul pe care se vor baza proiectele de autostrăzi finanţate de Comisia Europeană în perioada 2014-2020 urmează să fie prezentat în Parlament de către ministrul de resort, Ioan Rus.
Conform datelor prezentate în document vor fi realizate doar şase autostrăzi noi, fie prin concesiune, fie din fonduri UE. Acestea sunt Sibiu-Braşov (103 km), Ploieşti-Comarnic-Braşov (103 km), Craiova-Piteşti (115 kilometri), Braşov-Bacău (158 km) şi Gilău-Borş (177 km).
Vor abunda însă drumurile expres. Spre deosebire de autostrăzi, acestea nu au benzi de accelerare-decelerare, nu au benzi de staţionare în caz de urgenţă (ceea ce poate fi o mare problemă în cazul defectării unui vehicul), iar viteza de circulaţie rezultată din proiectare este mai mică. Până în 2030, perioada pentru care a fost întocmit Master Planul, se propune realizarea a 2.403 kilometri de drumuri-expres.
Județul nostru este menționat o singură dată când vine vorba despre astfel de drumuri expres și anume cu privire la drumul Botoșani – Suceava.
Costul total al acestor drumuri expres ar fi de 18,7 miliarde euro, în timp ce autostrăzile ar costa 5 miliarde euro. Este puţin probabil ca aceste proiecte să fie susţinute din fonduri UE cum în perioada 2014-2020 România ar urma să aibă alocaţi pentru şosele noi doar aproape 5 miliarde euro, aici intrând şi în jur de un miliard de euro, bani necheltuiţi în actualul program operaţional.
CITEȘTE:
Vin iar bani pentru drumurile naționale – AFLĂ investițiile