Întreaga situație creată de obligativitatea utilizării cardului de sănătate care a îngreunat procesul de acordare a serviciilor medicale persoanelor asigurate, se extinde și la nivelul farmaciilor.
Botoșăneanul a identificat câteva cazuri punctuale ale pacienților refuzați de medicii de familie ori specialiști, pe motiv că nu pot prezenta cardul național de sănătate în vederea validării și decontării ulterioare a serviciilor oferite. Toate, de la intrarea în vigoare a modificării legislative care prevede că noua metodă de decontare se face prin cardul național de sănătate.
Președintele Asociației Medicilor de Familie din Botoșani, doctor Doru Culiceanu, a adus în atenție câteva situații în care și alți furnizori de servicii medicale au refuzat pacienți din aceleași motive.
„Ideea este următoarea: am avut pacienți care s-au dus la farmacii cu rețeta compensată, (n.r.: cu toate că nu prezentaseră în prealabil, la consultație, cardul de sănătate), dar la farmacie le-au spus că nu se poate valida rețeta fără cardul respectiv. Și atunci, nimeni nu spune adevărul, oameni buni, nu au medicii nimic cu voi!”, a atenționat medicul botoșănean.
De partea cealaltă, președinta Colegiului Farmaciștilor din Botoșani, Maricica Cazacu, refuză să creadă că astfel de abateri s-ar fi putut petrece, în condițiile în care regulile sunt clare pentru breasla farmaciștilor. Mai ales că în atenția sa nu a ajuns până acum nicio sesizare în acest sens.
„Nu aș crede că cineva poate să refuze un pacient înainte să fie foarte bine documentat. Teoretic, dar și practic, niciodată un pacient nu ar trebui și nu trebuie refuzat. Întotdeauna trebuie găsită o modalitate pentru pacient pentru că sănătatea acestuia nu ține de carduri, de reguli scrise sau nescrise, ci doar de cerințele trupului său. Pacientul nu trebuie refuzat. De aceea cei care au instituit aceste reguli și cei care au scos metoda cardului, respectiv Ministerul Sănătății și Casa Națională de Sănătate, s-au gândit că este o perioadă de tranziție și au elaborat în sensul acesta niște hotărâri care au venit pe parcurs”, a declarat Maricica Cazacu.
Modificările menționate de președinta Colegiului Farmaciștilor au apărut zilele acestea și precizează că medicamentele se pot elibera și cu actul de identitate dacă pacientul nu are sau nu poate utiliza cardul.
De altfel, în timpul discuției purtate cu coordonatoarea farmaciștilor, pacienți fără card s-au prezentat în unitatea farmaceutică și au primit rețete pe baza buletinului.
Totodată, conducerea Casei Județene de Asigurări de Sănătate Botoșani (CJAS) speră ca ultimele modificări făcute prin ordin al ministrului Sănătății și al Casei Naționale, furnizorii de servicii medicale să nu mai refuze pacienți.
De la startul programului, numeroase hibe au ieșit la suprafață și au îngreunat procesul medical, la Botoșani sistemul informatic a căzut timp de mai bine de două ore din cauza multitudinii de cereri, în timp ce persoanele asigurate s-au îngrămădit atât la sediul CJAS, cât și la cabinetele medicilor de familie ori la spitale, pentru a-și valida cardul de sănătate ori pentru a intra în posesia acestuia.
(C.B.)