O nouă taxă auto ar putea fi introdusă.
Pentru că sunt mult mai ieftine, tot mai mulţi români aleg să îşi cumpere o maşină cu volan pe dreapta chiar dacă acestea reprezintă un pericol real pe şosele.
În fiecare săptămână, sute de astfel de vehicule atipice sunt înmatriculate în ţara noastră. Iar ulterior, aceiaşi şoferi provoacă tragedii. Un fenomen pe care asiguratorii vor să îl oprească: au cerut interzicerea volanelor pe dreapta şi scumpirea drastică a asigurărilor.
Urmările unui accident provocat în Buzău de şoferul unei maşini cu volan pe partea dreaptă au fost dramatice. Doi oamenii au ars de vii, iar astfel de tragedii sunt tot mai dese.
Reporterii Observator au vrut să afle de ce, cu ajutorul expertului Emil Gâtej. E doctor în psihologia transporturilor şi a găsit chilipiruri pe patru roţi chiar lângă Londra.
Emil Gâtej, expert în psihologia transporturilor: "Am cumpărat această maşină din Marea Britanie cu preţul de 800 de euro, la noi în ţară ar fi costat estimativ undeva la 3500-4000 de euro."
Accidentele provocate de astfel de maşini le aduc pierderi şi asiguratorilor auto, cei care vor reguli mult mai dure. Primul pas ar fi scumpirea RCA şi a poliţei CASCO pentru astfel de maşini.
Mădălin Roşu, preşedintele Biroului Asiguratorilor Auto: "E ca şi cum de mâine spunem că mergem cu spatele şi totul este în regulă. Nu, e un risc. O maşină cu volan pe dreapta reprezintă un risc crescut şi atunci ar trebui o primă uşor crescută. Ar trebui să fie mai scumpă."
Aceiaşi asiguratori au încercat să convingă Registrul Auto Român să interzică înmatricularea unor astfel de maşini, dar li s-a spus că e discrimatoriu, deci ilegal.
Autorităţile nu ştiu la ora actuală câte maşini cu volan pe dreapta circulă în România. Asta pentru că majoritatea sunt înmatriculate în Marea Britanie sau au acum numere de Bulgaria.
Cert este că 25.000 de autoturisme au fost omologate anul trecut la RAR, iar anul acesta aproape 6.000.
Şoferii experimentaţi, cu volanul pe dreapta se împotrivesc eventualelor modificări.
O altă variantă luată în calcul de asiguratori ar fi ca maşinile duse în service, cărora li s-a mutat volanul din stânga în dreapta, să nu fie afectate de scumpire. Operaţiunea este însă complicată şi costisitoare. Ajunge chiar şi la 5.000 de euro, scrie Observator.