Drumul Botoșani-Târgu Frumos este poate cea mai așteptată investiție din nordul Moldovei.
Lucrările la această șosea națională au început anul trecut. La doar câteva luni de la turnarea asfaltului, pe 20 de kilometri au început să apară probleme.
Drumul Botoșani-Târgu Frumos are o lungime de aproximativ 71 de kilometri și este șoseaua care leagă nordul extrem al României, respectiv județul Botoșani, de restul țării. După decenii de promisiuni electorale, anul trecut au început efectiv lucrările la drumul Botoșani - Târgu Frumos. Drumul pare însă bântuit de ghinion. La numai câteva luni de la turnarea primului strat de asfalt, șoseaua a cedat în mai multe locuri pe porțiunea Zăicești - Copălău, adică pe o distanță de aproximativ zece kilometri.
Pentru mulți botoșăneni un lucru este clar: județul Botoșani este subdezvoltat și din cauza infrastructurii precare ce-l izolează de restul țării. În special din cauza drumului Botoșani-Târgu Frumos, cel care-l leagă, prin Iași, de restul României, inclusiv de capitala țării. Drumul s-a degradat timp de două decenii constant, devenind un adevărat coșmar mai ales pentru navetiști.
„Eu merg zilnic la muncă, până la Flămânzi. Efectiv îți distrugeai mașina. Aproape că nici nu mai era rentabil, fiindcă mulți bani se duceau pe reparații. Plus că făceai o groază de timp pe drum, din cauza calității șoselei. Erau zone cu groapă lângă groapă”, spune Ștefan, un tânăr din Botoșani care face naveta la Flămânzi, scrie Adevărul.
Mai bine de un deceniu, lucrurile s-au rezumat, însă, doar la promisiuni electorale și războaie politice, urmatede hățișul birocratic, cu multe licitații amânate sau ratate. În tot acest timp, investitorii fugeau de Botoșani pentru un motiv simplu, era departe și nu existau drumuri în stare funcțională care să lege nordul de restul țării.
Peticeli la numai câteva luni de la asfaltare
În cele din urmă, în 2021, au început lucrările la drumul Botoșani-Târgu Frumos. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a alocat peste 51 de milioane de euro pentru realizarea acestui drum, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași.
Primul an de reabilitare s-a desfășurat cu poticneli. În vara anului 2022, la jumătatea termenului de finalizare, nici măcar nu erau obținute avizele necesare pentru toate lucrările. Mai mult decât atât, drumul era făcut în proporție de numai 26%. În plus, la numai câteva luni de la turnarea primului strat de asfalt, în zona Zăicești-Copălău, pe o porțiune de zece kilometri, drumul a cedat, apărând primele fisuri.
„Au fost mici probleme. Am convocat o comisie, au fost făcute verificări, inclusiv de laborator. S-a constatat că grosimea asfaltului era cea potrivită, iar structura drumului foarte rezistentă. S-a trecut la remedierea problemelor”, spune Petru Tudorache, inginer la DRDP Iași.
De vină, susțin reprezentații DRDP Iași, ar fi fost traficul intens. Pe scurt, mașinile de mare tonaj, mai ales nu ar fi trebuit să circule pe un drum doar cu un strat de asfalt. Cu toate acestea, nimeni nu și-a asumat responsabilitatea să oprească acest trafic.
„S-a constatat că problemele au apărut din cauza traficului foarte intens pe un singur strat de asfalt. De aceea se pun trei straturi, și nu unul, ca să reziste. Nu puteam să restricționăm traficul”, spune Petru Tudorache.
Acolo unde au apărut fisurile, drumul a fost peticit în cel mai pur stil românesc. La acest moment, reprezentanții DRDP Iași spun că s-a turnat al doilea strat de asfalt și că nu vor mai fi probleme.
(Foto: Adevărul)