Metodele prin care se câștigă popularitatea electorală sunt tot mai diversificate de la un scrutin la altul.
Iar pentru alegerile locale de aul viitor una dintre acestea ar fi presiunea socială.
Cristian Ghinea, coordonatorul Departamentului de Politici Publice din cadrul USR a atins acest subiect pe care l-a exemplificat prin intrarea în vigoare a legii venitului minim de incluziune (VMI).
Este o formă de ajutor social care înlocuiește venitul minim garantat, conform negocierilor din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Un pas către o revoluție socială prin care s-ar încuraja munca în detrimentul ajutoarelor sociale.
„Ar schimba modalitatea prin care oamenii care primesc ajutoare sociale pot să fie stimulați să-și ia un loc de muncă. Este o lege care a fost de două ori adoptată în România, în 2016 la cererea Guvernului tehnocrat, la cererea mea ca ministru în acel moment. În 2022 din nou a fost adoptată o altă versiune a legii VMI, pentru că am pus-o în PNRR, dar cu un schepsis. Au adoptat-o în 2022, dar cu implementare din 2025, sperând că păcălesc CE”,
Cristian Ghinea, coordonatorul Departamentului de Politici Publice
Iar motivul pentru care s-ar fi amânat termenul de implementare al normativului până în anul 2025 ar fi presiunea pe care ar exercita-o candidații la primării în mod special asupra beneficiarilor de ajutoare sociale.
„De ce anume nu face PSD, un partid de stânga, această reformă socială? Pentru că primarii PSD și PNL vor să șantajeze beneficiarii ajutoarelor sociale, să știe oamenii ăia că din pixul lor iau ajutoare sociale și trebuie să-i voteze. Asta este explicația pentru care reforma socială este întârziată mereu în România”, a întrebat liderul USR.
Contrar celor declarate de Cristian Ghinea, termenul de aplicare al acestei legi ar fi totuși 1 ianuarie 2024 și nu un an mai târziu.
Potrivit reprezentanților Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Botoșani, instituție care capătă un rol esențial în acordarea acestor ajutoare, prima ordonanță pentru venitul minim de incluziune datează din 2017 cu termen de aplicare din 2019.
În anul 2018 a fost adoptată o altă ordonanță care a amânat aplicarea pentru 2021, pentru ca din nou acest termen să fie amânat prin lege pentru 2022.
A urmat o nouă ordonanță care era aplicabilă de la 1 septembrie 2023.
În sfârșit, ultima Ordonanță de Urgență a Guvernului cu numărul 114 care este la acest moment în vigoare indică începutul anului viitor ca perioadă în care începe să-și producă efectele: „Nu a fost niciodată vorba despre 2025”, a explicat Anca Apăvăloaie, directorul AJOFM situația cu această succesiune de acte normative.