În timp ce prefectul, președintele Consiliului Județean și unii parlamentari ai Puterii își fac deja poze de la întâlniri pe tema autostrăzii Pașcani – Suceava, care ar urma să asigure conectivitatea județului cu Autostrada Moldovei (A7) și Autostrada Unirii (A8), la granița Botoșaniului cu Iașul este dezastru.
Drumul Botoșani – Târgu-Frumos, care ar fi trebuit să fie gata pe 27 august conform contractului și a actului adițional perfectat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) cu asocierea condusă de Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL din Neamț, este la intrarea în județ un amestec de piatră spartă și asfalt vechi afectat de alunecările de teren.
Și ceea ce Botoșăneanul anticipa încă de la începutul acestei luni, a primit o confirmare oficială chiar de la beneficiarul investiției, care este CNAIR.
Investiția nu doar că nu se termină la timp, dar nici măcar nu se știe când și în ce formă se vor relua lucrările.
Ce s-a întâmplat? Păi s-a întâmplat ce ne-am obișnuit de zeci de ani la investițiile din fonduri publice, mai ales când la mijloc este vorba de sume mari de bani.
Constructorul, care cel puțin teoretic nu lucrează singur, fiind patru firme incluse în contractul cu CNAIR - Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL, Mavgo Holding SRL, Vahostav SK AS și Trameco SA – a descoperit de la ieșirea din Frumușica și până dincolo de granița cu județul Iași, până aproape de Maxut, că proiectul nu ar corespunde realității din teren. Adică zona este afectată de alunecări de teren, iar soluția prevăzută inițial în documentație nu rezolvă problema.
Botoșăneanul a adresat mai multe întrebări CNAIR privitoare la acest tronson și într-un răspuns se recunoaște că trebuie efectuate ”lucrări suplimentare”.
Care este valoarea acestora încă nu se cunoaște.
”Proiectul tehnic se află în curs de aprobare pentru aceste lucrări, proiect ce ține cont și de expertiza CNAIR, iar în urma aprobării de către CTE al CNAIR a acestui proiect cu lucrările necesare ce se vor executa în cadrul acestui contract, se va putea stabili și valoarea lucrărilor ce se vor executa printr-un contract ulterior”,
Răspuns CNAIR.
Așadar, este sută la sută sigur că lucrările pe porțiunile de drum dintre cele două județe NU se vor efectua pe contractul aflat încă în vigoare între CNAIR și amintita asociere.
Și la fel de sigur este că nu se știe când vor începe, cât vor dura și când se vor executa.
”Lucrările suplimentare se vor contracta ulterior aprobării proiectului tehnic revizuit pentru acele zone și va fi atribuit printr-o procedură de achiziție publică, iar durata acestor lucrări se va stabili la momentul inițierii procedurii de achiziție publică a acestor lucrări”,
Răspuns CNAIR.
Și toate aceste lucruri se întâmplă în condițiile în care contractul de lucrări nr. 92/30482/22.05.2020 pentru obiectivul de investiții ”Modernizare DN 28B Târgu-Frumos – Botoșani” a tot avut parte de așa-numitele extensii, în sensul în care termenul de execuție a mai fost prelungit.
Asocierea condusă de Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL a obținut o nouă prelungire față de data de 27 august, care oricum nu era cea inițială de finalizare a investiției, fiind deja una întârziată.
Astfel, ultima extensie de timp acordată de supervizor expiră pe 11 octombrie 2023 și potrivit reprezentanților CNAIR, ”antreprenorul este responsabil de întocmirea programului de lucrări și totodată de execuție”.
Culmea este că s-a ajuns în situația de a se termina contractul, dar nu și lucrările, deși problema era cunoscută încă din luna primăvara acestui an.
Într-o adresă trimisă de managerul de proiect Bogdan Ciocan la Instituția Prefectului Botoșani pe data de 22 martie 2023 se menționa foarte clar că, ”antreprenorul a identificat necesitatea unor lucrări suplimentare față de documentația tehnică prezentată în cadrul licitației” și că, ”în cadrul contractului de modernizare DN 28 B nu sunt prevăzute valori pentru lucrări suplimentare sau pentru diverse și neprevăzute, Beneficiarul va dispune măsurile și implicațiile la execuția lucrărilor de consolidare într-un alt contract de atribuire”.
Așadar, asocierea care a câștigat licitația a anunțat de cel puțin jumătate de an că NU va efectua lucrările pe tronsoanele menționate și cu toate acestea CNAIR nu a reușit să treacă proiectul pentru acea zonă prin propria Comisie Tehnico – Economică și să stabilească valoarea lucrărilor.
Botoșăneanul a întrebat CNAIR și despre acest subiect, însă răspunsul a fost unul cu accente sfidătoare.
”CNAIR nu poate comenta pe marginea unor declarații lansate în spațiul public de diferite instituții sau autorități publice locale, scopul său prioritar fiind, în calitate de Beneficiar, de a urmări buna desfășurare a unui contract, intervenind din punct de vedere tehnic și legal pentru a finaliza cu succes proiectul atribuit”,
Răspuns CNAIR.
Toate bune și frumoase, doar că nu era vorba de niște ”declarații lansate în spațiul public”, ci de o adresă cât se poate de oficială depusă de managerul de proiect la Prefectura Botoșani, iar beneficiarul proiectului nu este nimeni altul decât CNAIR.
De la cap la coadă, drumul Botoșani – Târgu-Frumos reprezintă un exemplu edificator pentru statul român eșuat (și) în nordul Moldovei. Trei decenii după revoluție, tot felul de miniștri, prefecți, președinți de CJ și parlamentari au promis că această șosea, poate cea mai proastă din România care face legătura între două municipii reședință de județ, Botoșani – Iași prin Târgu-Frumos, va fi modernizată.
Cât timp nu s-a realizat, liderii politici au dat vina una pe alții, iar când în sfârșit s-au alocat fonduri și s-a desemnat un constructor, și-au arogat meritele.
Doi prim-miniștri, Ludovic Orban și Florin Cîțu, au participat în Botoșani la întâlniri pe tema acestui drum, în care au luat parte inclusiv reprezentanții asocierii care au contractat investiția.
Încă de la început reprezentanții constructorilor s-au plâns că între momentul licitației și cel al punerii în operă a lucrării, materialele s-au scumpit, după care au invocat inclusiv războiul din Ucraina, transportul agabaritic și o mulțime de alte motive pentru a întârzia lucrările, susținuți fiind, chiar de șeful Secției Drumuri Naționale Botoșani și de unul dintre parlamentari.
Mai mulți lideri politici ”s-au ocupat” rând pe rând de investiție, însă aproape toți au abandonat-o după ce au realizat că lucrările nu se vor termina la timp și asocierea lor cu un astfel de obiectiv le dăunează imaginii.
(P) Tot ce trebuie să știi despre centralele termice pe lemne - avantaje, alegere, beneficii
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024
(P) Strategii de marketing personal pentru modelele de videochat
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024
Laborator de la „Mavromati” lovit de ghinion, concurs ratat pentru încă un post
Oana Sava
Oct 29, 2024
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024