Anchetă pentru incendiul de la Lyk - microbuze arse de un turbojet

 

Incendiul produs, în noaptea de 15 spre 16 august 2012, în spaţiul pentru întreţinere şi reparaţii autovehicule a firmei de transport din municipiul Botoşani, a fost generat cel mai probabil ca urmare a defectării aparatului turbojet, folosit pentru spălarea autovehiculelor. Aparatul, cu posibilităţi de a furniza apă caldă prin generatorul propriu, alimentat cu motorină de la rezervorul încorporat, era amplasat sub caroseria unui microbuz, ridicată pe butuci din lemn, dezafectată, folosită de lucrători ca loc de depozitare pentru diverse piese, materiale, cârpe folosite în activitatea de reparaţii.

La o distanţă foarte mică de caroseria microbuzului dezafectat erau amplasate patru butoaie cu ulei uzat. Aşadar, incendiul s-a extins de la aparatul de spălat autovehicule la materialele combustibile din structura caroseriei microbuzului dezafectat. Prin convecţie şi radiaţie a crescut temperatura butoaielor în care era păstrat uleiul uzat şi a favorizat fierberea acestuia şi, implicit, apariţia vaporilor, care nu au ieşit în atmosferă, butoaiele fiind închise cu dopuri de etanşare. Sub presiunea vaporilor de ulei butoaiele au explodat, uleiul aprins, antrenat de suflul exploziei, a fost proiectat atât în afara halei, prin geamuri, cât şi în interiorul halei în zona în care erau parcate autocarul şi două din cele cinci microbuze.

Picăturile aprinse şi vaporii de ulei expulzaţi în urma exploziei şi proiectate pe pardoseala din beton a halei, sub şi pe autovehiculele amintite, au dus la aprinderea materialelor combustibile din structura lor, dar şi a motorinei din rezervoarele proprii, aprindere favorizată de topirea - deformarea, spargerea materialelor plastice din care sunt confecţionate rezervoarele. De la aceste autovehicule incendiul s-a propagat la celelalte, garate în vecinătate, la roţile de
rezervă depozitate în hală, la grupa de butoaie cu ulei pentru lubrifierea motoarelor, după care s-a extins la spaţiile anexelor halei amenajate la parter şi etaj.

Având în vedere timpul de creştere a temperaturii carcasei electromotorului de antrenare a pompei de ridicare a presiunii apei şi a materialelor din structura aparatului turbojet până la temperatura de aprindere şi de automenţinere a arderii, aprinderea materialelor din structura caroseriei dezafectate şi a materialelor combustibile depozitate în caroserie, creşterea temperaturii uleiului uzat din grupa de butoaie şi formarea presiunii de explozie a acestora, dezvoltarea incendiului în fază generalizată în interiorul halei şi creşterea temperaturii până la spargerea geamurilor interioare ale birourilor în care se găseau detectorii de fum, de la etajul halei, amplasate opus focarului iniţial, se poate răspunde la întrebarea ce s-a întâmplat în intervalul destul de mare de timp de 4,5 ore măsurat între ora 21.30 din data de 15 august 2012, când ultimul lucrător al societăţii a părăsit hala, şi ora 2.02 din 16 august 2012, când detectorii au transmis semnalul de incendiu.
Citeşte şi:
Patru ore de luptă cu flăcările la autobaza făcută scrum: GALERIE FOTO&VIDEO
Pentru stabilirea cauzei probabile de incendiu au fost luate în calcul toate variantele posibile. Determinarea cauzei celei mai probabile s-a făcut de către o echipă complexă cu specialişti din diverse structuri şi în urma audierii unui număr însemnat de persoane.