Ajutoare de încălzire de la stat: CE documente sunt necesare și câți bani de se dau

Ajutorul de încălzire de la stat este un sprijin semnificativ în special pentru pensionari, mai ales în sezonul rece, atunci când costurile pentru menținerea confortului termic în locuințe cresc considerabil.

 

Mai multe schimbări la ajutorul de încălzire

 

Acest ajutor le permite tuturor persoanelor cu venituri reduse să își gestioneze mai bine cheltuielile, contribuind la acoperirea facturilor la gaze, lemne sau alte surse de încălzire.

 

Sunt anunțate mai multe schimbări la ajutorul de încălzire, iar premierul Marcel Ciolacu a anunțat ce vor face pensionarii care au primit, după recalculare, pensii mai mare, potrivit romaniatv.net.

 

Premierul Marcel Ciolacu a declarat recent că seniorii ale căror pensii au crescut în urma recalculării vor continua să primească ajutor pentru încălzire. El a precizat că noile sume rezultate din recalcularea pensiilor nu vor afecta dreptul la acest sprijin, rămânând valabil ultimul talon de pensie emis înainte de recalculare. Prin această măsură, guvernul dorește să asigure că un număr cât mai mare de pensionari va continua să beneficieze de ajutor în perioada următoare.

 

Acordate și în iarna 2024-2025

 

De asemenea, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, a confirmat că ajutorul pentru încălzire și suplimentul pentru energie (fie că este vorba de energie termică, gaze naturale, energie electrică sau alte surse) vor fi acordate și în iarna 2024-2025.

 

Venitul mediu net lunar până la care se acordă ajutorul pentru încălzire este de:

  • 1386 lei /persoană în cazul familiei
  • 2053 lei, în cazul persoanei singure

 

Premierul a subliniat că, potrivit unei ordonanțe de urgență adoptate de Guvern, majorarea pensiilor nu va fi luată în considerare la stabilirea dreptului la aceste forme de sprijin. Pensionarii vor trebui să prezinte ultimul talon de pensie dinaintea recalculării pentru a beneficia de ajutor, iar măsura va fi aplicată în perioada 1 septembrie 2024 – 15 octombrie 2025.

 

Ajutorul pentru încălzirea locuinței este acordat pe baza venitului net lunar, calculat per membru de familie sau pentru persoanele singure, conform celor precizate de Ministerul Muncii. În stabilirea acestui ajutor, se iau în considerare toate veniturile nete obținute de persoana în cauză sau de membrii familiei, în luna precedentă celei în care se solicită sprijinul pentru încălzire.

 

 

 

Veniturile luate în calcul

 

Veniturile luate în calcul sunt similare cu cele pentru ajutorul social și includ salarii, pensii, indemnizații de șomaj, alte beneficii din asigurări sociale și indemnizații speciale. Totuși, există câteva excepții, printre care alocația pentru susținerea familiei, alocația de stat pentru copii, bugetul personal complementar lunar și prestațiile sociale pentru protecția drepturilor persoanelor cu handicap. De asemenea, bursele școlare și stimulentul educațional sub formă de tichete sociale pentru copiii din familii defavorizate nu sunt incluse.

 

Alte venituri excluse sunt sprijinul financiar acordat prin programul „Bani de liceu”, veniturile ocazionale obținute de zilieri, precum și sumele acordate de la bugetul de stat sau local cu titlu de despăgubire sau sprijin financiar pentru situații excepționale. Aceste schimbări la ajutorul de încălzire vin în contextul în care, de la 1 septembrie vor fi mai mulți pensionari care vor beneficia de pensii mărite și ar fi putut să nu se încadreze în condiții.

 

Acte necesare

 

1. Cerere şi declaraţie pe proprie răspundere, însoţită de documentele doveditoare

2. Documente de identitate titular şi membrii (B.I., C.I., C.I.P., P, P.S.T., P.S.P., D.I.);

3. Copie factura energie termică, gaze naturale, energie electrică;

4. Acte doveditoare privind locuinţa:

  • Contract de vânzare-cumpărare;
  • Contract de vânzare-cumpărare cu clauză de întreţinere sau cu clauză de habitaţie;
  • Contract de închiriere;
  • Contract comodat;
  • Certificat de moştenitor/act succesiune;
  • Împuternicire notarială întocmită de proprietarul locuinţei sau de titularul contractului de închiriere, ori de reprezentantul legal al persoanei singure care nu a împlinit vârsta de 16 ani;
  • Titularii trebuie să facă dovada legală a gospodăririi separate (factură de curent electric, factură de gaze, factură de apă) în situaţia în care la o adresă locuiesc mai multe familii;
  • Adeverinţă de la Asociaţia de Proprietari/Locatari din care să rezulte numele, prenumele, persoanelor înregistrate în cartea imobilului şi care figurează la cotele de întreţinere; codul radet; adresa de e-mail a asociaţiei;
  • Alte documente, după caz.
  •  

5. Acte doveditoare privind componența familiei:

  • Copie act de identitate solicitant şi ale tuturor membrilor familiei care au vârsta peste 14 ani (B.I., C.I., C.I.P.);
  • Copie certificate de naştere ale copiilor pâna în 14 ani;
  • Copie certificat de căsătorie;
  • Hotărâre de divorţ/act notarial – dacă este cazul.
  • Declaraţie pe propria răspundere că persoanele sunt despărţite în fapt – dacă este cazul.
  • Certificat de deces – dacă este cazul.
  • Copie hotărâre judecătorească definitivă de încredinţare a copilului sau încuviinţare a adopţiei, Hotărârea Comisiei pentru Protecţia Copilului privind măsura de plasament familial al minorului, Decizia Directorului General al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului sau Hotărârea Judecătorească privind măsura plasamentului în regim de urgenţă/Hotărârea Judecătorescă de instituire a tutelei/curatelei sau, după caz, Dispoziţia Autorităţii tutelare, potrivit legii şi dacă este cazul.
  • Alte acte doveditoare privind componenţa familiei, după caz;

 

6. Acte doveditoare privind veniturile:

  • Adeverinţa de salariat pentru toţi membrii familiei, din care să reiasă venitul net obţinut în luna anterioară depunerii cererii, valoarea bonurilor de masă sau menţiunea că nu se primesc bonuri, prime, indemnizaţii de hrană etc.
  • Copii taloane pensie (pentru toate tipurile de pensie)/adeverinţă de la Casa de Pensii din luna anterioară depunerii cererii;
  • Adeverinţă eliberată de Casa de Pensii din care să reiasă dacă figurează cu dosar de pensie, dacă este cazul;
  • Copie talon de plată a indemnizaţiei de şomaj şi/sau venitul lunar de completare a şomajului;
  • Copii talon alocaţie de stat, plasament sau alte indemnizaţii, din luna anterioară depunerii cererii;
  • Copii taloane indemnizaţie handicap sau orice alte indemnizaţii acordate conform legii, venit din luna anterioară depunerii cererii;
  • Venituri realizate din arendare, dobânzi bancare, înstrăinare de bunuri etc., dacă este cazul; (în funcţie de veniturile obţinute, vor putea fi solicitate la depunere acte suplimentare, de exemplu: un extras de cont pentru luna în care se depune cererea pentru a constata dacă persoana sau familia deţine un depozit bancar cu valoare mai mare de 3000 lei).
  • Persoanele apte de muncă, ce nu realizează venituri din salariu sau din alte activitaţi, au obligaţia de a prezenta o adeverinţă care să ateste că sunt înregistrate în evidenţă agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene.

 

7. Alte documente doveditoare:

  • Declarație GDPR
  • Persoanele care deţin autoturisme – copie carte autoturism /talon autoturism (din care să reiasă anul de fabricaţie al autoturismului);
  • Pentru persoanele care solicită ajutor pentru încălzirea locuinţei cu energie electrică, contract de debranşare energie termică/gaze naturale sau adeverinţă eliberată de către administraţia blocului, în care să se specifice că încălzirea locuinţei se face cu energie electrică;
  •  

Orice alte documente solicitate, după caz.

 

(Foto: puterea.ro)